عوامل تاثیرگذار در وبسایت

زمانی که شخصی برای اولین بار از وب‌سایت شما بازدید می‌کند، برداشت اولیه‌ی آن‌ها در همان زمان شکل می‌گیرد. به وجود آمدن یک برداشت خوب از یک وب‌سایت برای اولین بار، به میزان زیادی، احتمال بازگشت دوباره ی فرد بازدیدکننده را برای مشاهده‌ی مجدد وب‌سایت افزایش می‌دهد. یک برداشت بد برای اولین بار، به سختی قابل جبران است.
در اینجا، به ۲۰ عاملی اشاره می‌کنیم که بر روی برداشت بازدیدکننده‌ی وب‌سایت شما در لحظه‌ی اولیه‌ی مشاهده‌ی وب‌سایت، تاثیر می‌گذارد.

۱- مدت زمان بارگذاری
بیشتر ما صبر و تحمل کمی داریم و صفحات وب‌سایتی که با سرعت پایین بارگذاری می‌شوند، باعث می‌شود که دوباره به آن وب‌سایت سر نزنیم. از طرف دیگر، صفحاتی که با سرعت بالا بارگذاری می‌شوند، بازدیدکنندگان را ترغیب می‌کند تا با دانستن این مسئله که لازم نیست برای بارگذاری هر یک از صفحات وب‌سایت برای مدت زمان طولانی صبر کنند، مجددا به وب سایت شما سر بزنند.

۲- دریافت پیام خطا
اگر بازدیدکنندگان جدید در وب‌سایت شما با پیام خطا روبرو شوند و قادر نباشند تا به وب‌سایت شما دسترسی پیدا کنند، مطمئنا تحت تاثیر مثبتی قرار نمی‌گیرند و دوباره به وب‌‌سایت شما باز نمی‌گردند.

۳- رنگ‌ها
مسلما ظاهر وب‌سایت شما می‌تواند از عواملی باشد که بر روی اولین برداشت بازدیدکنندگان از وب‌سایت تاثیر بگذارد. رنگ‌های استفاده شده در وب‌سایت می‌تواند تاثیر بسزایی بر روی جذابیت کلی وب‌سایت شما بگذارد. انتخاب ترکیب رنگ‌های مناسب می‌تواند دشوار باشد، اما خوشبختانه ابزارهایی بصورت آنلاین وجود دارند که می‌توانند در این زمینه به شما کمک کنند.

۴- لوگو/علامت تجاری
یکی از عوامل دیگر که در ظاهر کلی وب‌سایت شما تاثیرگذار است، استفاده از لوگو و علامت تجاری مناسب است. مهم‌تر از همه، لوگوی شما باید به تجارت شما به گونه‌ای کمک کند که مشتریان و بازدیدکنندگان بیشتری را به سمت شما جذب کند.

۵- تصاویر header
تصاویر header  می‌توانند تاثیر بسیاری بر روی اولین برداشت بازدیدکنندگان داشته باشند. ممکن است بسیاری از افراد، به تصاویری  بزرگی که در ابتدای صفحه برای وب‌سایت‌ها و وبلاگ‌ها استفاده می‌شوند، علاقه نداشته باشند، اما بسیاری از طراحان وبلاگ‌ها، از این تصاویر بزرگ استفاده می‌کنند که نتیجه‌ی بسیار موفقیت آمیزی برای آن‌ها در پی داشته است.

۶- تایپوگرافی
تایپوگرافی و نوع فونت مورد استفاده در وب‌سایت نیز از عواملی هستند که تاثیرات نامحسوسی بر روی اولین برداشت از وب‌سایت می‌گذارند. ایجاد تغییر در تایپوگرافی ممکن است تغییر چندانی ایجاد نکند، اما به هر حال، در ظاهر وب‌سایت تفاوت ایجاد می‌کند.

۷- چیدمان صفحه
یکی از مهم‌ترین عناصر طراحی، چیدمان می‌باشد. هر گونه چیدمانی که شما استفاده می‌کنید، باید بتواند به جلب توجه خواننده نسبت به مواردی بپردازد که بیشترین اهمیت را دارند. چیدمان می‌تواند نه تنها برای ایجاد یک طراحی جذاب مورد استفاده قرار بگیرد، بلکه استفاده از وب‌سایت را نیز برای بازدیدکنندگان آسان‌تر کند. بسیاری از وب‌سایت‌ها از طراحی‌های نسبتا استاندارد استفاده می‌کنند، اما بهترین روش برای پابرجا نگه داشتن وب‌سایت، استفاده از چیدمان‌های خلاقانه است. البته باید اطمینان داشته باشید که استفاده از چیدمان‌های خلاقانه بتواند به تاثیرگذاری وب سایت شما بیافزاید نه این که از جذابیت آن بکاهد.

۸- تبلیغات
یکی از مواردی که به ایجاد یک برداشت بد برای بازدیدکننده‌ی شما منجر می‌شود، داشتن وب‌سایتی است که سرتاسر آن را تبلیغات در بر گرفته است. امروزه اکثر کاربران اینترنت، توقع وجود تبلیغات در میان بیشتر وب‌سایت‌ها را دارند، اما تعداد زیاد تبلیغات، استفاده از تبلیغات نادرست، و قرار دادن تبلیغات سطح پایین، می‌تواند عاملی برای روی برگرداندن بازدیدکنندگان از وب‌سایت شما باشد.
به عنوان یک قانون کلی، شما باید از قرار دادن تبلیغات در قسمت‌هایی که سبب می‌شود با استفاده‌ی بازدیدکنندگان از محتوای وب‌سایت تداخل پیدا کند، اجتناب کنید. تبلیغات متحرک نیز از جمله مواردی هستند که می‌توانند به راحتی به ایجاد حواس‌پرتی در میان بازدیدکنندگان بپردازد.

۹- اعتبار شما
برخی از اولین بازدیدکنندگان قبل از اولین بازدید، با شما و وب‌سایت شما آشنایی دارند. در بسیاری از موارد، ممکن است در مورد شما در وب‌سایت دیگری که به شما ارتباط دارد، مطلبی خوانده باشند. این مورد در میان وبلاگ‌نویسان بسیار رایج است. اگر یک بازدید کننده، توصیه‌نامه‌ی مثبتی در مورد شما، پیش از بازدید از وب‌سایت شما خوانده باشد، شما در ذهن آن بازدیدکننده کمی اعتبار کسب کرده‌اید که می‌تواند بر روی اولین برداشت بازدیدکنندگان تاثیر بگذارد.

۱۰- سهولت در مسیریابی و نویگیشن
احتمالا همه‌ی ما وارد وب‌سایت‌هایی شده‌ایم که به نظر می‌رسند دارای محتوای مناسبی هستند و ما تمایل به مطالعه‌ی آنها داریم، اما نمی‌توانیم آن چیزی را که می‌خواهیم در وب‌سایت پیدا کنیم. در حقیقت هیچ چیز به اندازه‌ی نویگیشن ضعیف در یک وب‌سایت، خسته‌کننده نیست. از طرف دیگر، نویگیشن سازماندهی شده می‌تواند به بازدیدکنندگان کمک کند تا در استفاده از وب‌سایت، تجربه‌های مثبتی کسب کنند.

۱۱- شفاف‌سازی اهداف
بازدیدکنندگان جدید باید قادر باشند تا به سرعت هدف اصلی وب‌سایت شما را تشخیص دهند. بسیاری از وب‌سایت‌ها به شکل تاثیرگذاری این مسئله را در میان عنوان تجاری خود گنجانده و از کلمات رمزی و توصیفی کوتاه استفاده کرده‌اند که هدف اصلی وب‌سایت را به صورت خلاصه بیان می‌کند. همچنین صفحه‌ی درباره‌ی ما نیز می‌تواند برای اهداف ارتباطی بسیار مفید باشند.

۱۲- استفاده از موارد غیرحرفه‌ای
برخی موارد مانند استفاده از تصاویر متحرک GIF با کیفیت پایین، می‌تواند به ایجاد برداشت منفی برای اولین بازدید منجر شود. بطور کلی، استفاده از هر چیزی که به نظر برسد وب‌سایت شما ۱۰ سال پیش طراحی شده است می‌بایست اجتناب شود.

۱۳- کیفیت عکس‌ها و تصاویر
بسیار شگفت انگیز است که یک عکس یا گرافیک با کیفیت بالا تا چه حد می‌تواند بر روی یک طراحی تاثیرگذار باشد. خوشبختانه، منابع بسیاری به صورت آنلاین، برای دریافت عکس‌های با کیفیت وجود دارند و حتی برخی از آن‌ها رایگان هستند.

۱۴-  دسترس‌پذیری
دسترس‌پذیری، موضوعی اصلی در طراحی وب‌سایت است. واقعیت این است که همه‌ی بازدیدکنندگان شما، در قالب بازدیدکنندگان معمولی نمی‌گنجند. برخی از آن‌ها دارای معلولیت هستند، برخی دیگر از مرورگرهای قدیمی استفاده می‌کنند، برخی از سرعت اینترنت پایین‌تری برخوردارند و….  اگر وب‌سایت شما برای بازدیدکننده قابل دسترس نباشد، مطمئنا به ایجاد یک برداشت بد از وب‌سایت شما منجر می‌شود.

۱۵- پاپ‌آپ و پاپ‌آندر
بیشتر کاربران اینترنت در حال حاضر از نوعی مسدودکننده برای پاپ‌آپ‌ها استفاده می‌کنند. اما برخی از وب‌سایت‌ها همچنان از پاپ‌آپ‌ها استفاده می‌کنند. بیشتر بازدیدکنندگان از پاپ‌آپ‌ها استقبال نمی‌کنند و همین مسئله می‌تواند به ایجاد یک برداشت بد منجر شود. اگرچه برخی از وب‌سایت‌ها از پاپ‌آپ‌ها به شکل موثری استفاده می‌کنند، اما این موردی است که شما باید قبل از استفاده، مزایا و معایب آن را در نظر بگیرید.

۱۶- فایل‌های صوتی و تصویری
هرچه استفاده از اینترنت‌های پرسرعت توسط کاربران افزایش پیدا می‌کند، استفاده از فایل‌های صوتی و تصویری نیز رواج بیشتری پیدا می‌کند. برخی از بازدیدکنندگان به استفاده از این موارد علاقه دارند و موفقیت وب‌سایت‌هایی مانند یوتیوب نیز بر این مسئله دلالت می‌کند. قانون کلی در مورد استفاده از وب‌سایت‌های صوتی و تصویری این است که این وب‌سایت‌ها نباید به خودی خود و بدون انتخاب کاربران، شروع به بارگذاری فایل‌ها کنند.

۱۷- وابستگی‌ها
بازدیدکنندگان ممکن است تازه با وب‌سایت شما آشنا شده باشند، اما زمانی که متوجه روابط و وابستگی‌های شما به افراد یا نهادهایی که برای آن‌ها احترام قائل هستند می‌شوند، تحت تاثیر قرار می‌گیرند. اگر بازدیدکنندگان در مورد صلاحیت و قابلیت یک وب‌سایت سوالاتی در ذهن داشته باشند، روابط آن‌ها با شرکت‌های شناخته شده‌ می‌تواند تاثیر زیادی بر روی اولین برداشت آنها داشته باشد.

۱۸- کیفیت محتوا
مشخص است که نمی‌توان کیفیت محتوا را از این لیست کنار گذاشت. محتوای وب‌سایت از تاثیر قابل توجهی بر روی بازدیدکنندگان وب‌سایت برخوردار است که این تاثیر به مدت چند دقیقه پابرجا باقی می‌ماند. این مورد، یکی از عوامل مهم،  به خصوص برای وبلاگ‌ها محسوب می‌شود. بازدیدکننده‌ای که برای اولین بار به محتوای قابل‌توجهی برخورد می‌کند، با تصور مثبتی که از اولین بازدید خود داشته است، این وب‌سایت را به یاد می‌آورد.

۱۹- لحن
علاوه بر محتوای اصلی، لحن محتوا نیز می‌تواند بر روی اولین برداشت بازدیدکنندگان از وب‌سایت تاثیرگذار باشد. بسیاری از وبلاگ‌ها از محتوای بسیار قوی برخوردارند اما متاسفانه وبلاگ‌نویس از لحن منفی در آن‌ها استفاده می‌کند و همین مسئله سبب ایجاد برداشت نادرست می‌گردد.

۲۰- فلش اینترو
چه مثبت و چه منفی، فلش اینترو می‌تواند بر روی اولین برداشت بازدیدکنندگان از وب‌سایت تاثیر بگذارد. فلش اینتروها در وب‌سایت‌ها، در صنعت‌های به خصوص، جایگاه ویژه‌ای دارند، مانند وب‌سایت‌های مربوط به فیلم‌ها. حتی اگر بازدیدکنندگان انتظار وجود فلش اینتروها در یک وب‌سایت را از شما داشته باشند، بهتر است تا از استفاده از آن‌ها اجتناب کنید.

برگرفته از:

www.vandelaydesign.com

منبع