سفر

سفر کردن اثرات خوب فراوانی دارد، از جمله افزایش سلامت روحی، آن هم نه فقط برای مدتی کوتاه. تفاوتی ندارد که به یک سفر کاری بروید، یا سفرتان یک سفر خانوادگی در تعطیلات باشد و یا اینکه همه‌ی دارایی خود را بفروشید تا زندگی خود را در سفر جاده‌ای بگذرانید؛ در هرصورت مسافرت شما را تبدیل به انسانی شادتر خواهد کرد. زیرا اعتماد‌ به‌ نفس شما را افزایش خواهد داد، تجربه‌های جدید و خاطره‌های تازه‌ای برایتان خواهد ساخت، در زندگی روتین شما تغییر ایجاد خواهد کرد و موقعیتی برای دیدار با مردم در سراسر جهان برایتان فراهم خواهد کرد.

در اینجا شما را با ۱۱ موردی که به واسطه‌ی آنها سفر کردن شما را شادتر خواهد ساخت آشنا خواهیم کرد.

۱- به دلیل برخورد با حوادث غیر‌مترقبه، اعتماد به‌ نفستان افزایش خواهد یافت.
وقتی کسی در جاده به سر‌ می‌برد، به ناچار با موقعیت‌های غیرمترقبه‌ای سر و کار خواهد داشت. حتی اگر برنامه‌ی سفر خود را از پیش نوشته باشید، یک غافلگیری ممکن است همه چیز را تغییر بدهد. هر اتفاقی که بیافتد، همیشه یک راه‌حل برای مشکل وجود دارد و دانستن این موضوع که شما می‌توانید با هر شرایطی  کنار آیید، اعتماد‌ به‌ نفس شما را بالا خواهد برد و در‌نتیجه باعث شادی بیشتر شما خواهد شد.

۲- شادی مسری است.
هنگامی که افراد بومی، شاد و دوستانه برخورد می‌کنند، اثری فوری بر دیگران خواهد داشت. اکثر مردم در کشورهای فقیر علیرغم  شرایط موجود رفتاری بسیار دوستانه و شاد دارند. اگر با لبخندهای درخشان مواجه شوید، دشوار خواهد بود که برای دلایلی مثل حضور در مناطق شلوغ  آزرده بشوید. و اگر هم آزرده شدید به سرعت خلق و خوی خود را تغییر خواهید داد و این عادتی خوب است که بعد از سفر با خود به خانه خواهید برد.

۳- دور بودن باعث می‌شود که بیشتر قدردان خانواده و خانه خود باشید.
دور بودن از چیزهایی که اغلب عادت کرده‌ایم آنها را حق مسلم خود بدانیم -خانواده، دوستان نزدیک،خانه- باعث می‌شود قدر آنها را بیشتر بدانیم. به یاد داشته باشید که هیچ‌کس بیش از پدر و مادرتان از گوش دادن به داستان‌های مسافرت شما لذت نخواهد برد، بنابراین این بهترین بهانه است که از هر مکانی که خوشتان آمد با خانه تماس بگیرید و مشتاقانه در مورد آن صحبت کنید.

۴- دوستان جدیدی پیدا خواهید کرد.
پیدا کردن دوستانی در جاده آسانتر از پیدا کردن آنها در خانه است. زمانی که مردم دور از خانه به سر می‌برند، به نظر می‌رسد که حد و مرز کمتری برای خود تعیین می‌کنند، لذا آسان‌تر با دیگران رابطه‌ی دوستانه برقرار می‌کنند. از دلایل آن می‌تواند کنجکاوی افراد محلی نسبت به مسافران باشد و یا اشتیاق مسافران به اینکه کسی را همراه خود داشته باشند که از گردش خود لذت بیشتری ببرند. تعاملات اجتماعی ما را شادتر می‌سازد و افزایش محدوده اجتماعی ما به این معنی است که مکالمات بیشتری خواهیم داشت و افراد متفاوت و جالبی را ملاقات خواهیم کرد؛ که می‌تواند منجر به یادگیری بیشتر ما بشود.

۵- سم‌زدایی خود از رسانه‌های اجتماعی
رسانه‌های اجتماعی هم می‌توانند خوب باشند و هم بد؛ اما برای سلامتی هرکسی مفید است که هر از گاهی مدتی دور از اینترنت سپری کند. اغلب خود را در حالی خواهید یافت که در هر مکانی که برایتان جالب است گوشی خود را برای گرفتن سلفی تنظیم می‌کنید، یا توییتر و فیس‌بوک خود را چک می کنید و یا ایمیل‌هایتان را بررسی می‌کنید و…
از این کار دست بردارید. تلفن خود را خاموش کنید. بهتر است از ابتدا جایی بدون اینترنت پیدا کنید که هیچ انتخاب دیگری نداشته باشید. این کار برایتان رهایی‌بخش خواهد بود و اجازه می‌دهد بیشتر و بهتر از هر لحظه‌ی سفر خود لذت ببرید.

۶- اختصاص دادن زمانی به خودتان
سفر به ما فضای تنفس می‌دهد؛ و این چیزی است که اغلب در زندگی معمولی و روزمره‌ی ما گم می‌شود. داشتن فرصتی برای برخورداری از مزایای آرامش و سکوت به ما اجازه می‌دهد که از استرس و تنش دور شویم و تنها بر لذت بردن از لحظه تمرکز کنیم. این تمرکز در واقع یک مهارت کلیدی در مدیتیشن است که با خود به خانه ‌برمی‌گردانید.

۷- آموختن، آموختن، آموختن
سفر راهی برایمان فراهم می آورد که بتوانیم دانش خود را افزایش بدهیم. به طور مثال می‌توانید مهارت‌های جدیدی یاد بگیرد، مثل پختن غذای محلی که به آن سفر کرده‌اید و یا یادگیری یک زبان تازه. آموزش باعث می شود که مغز ما فعال‌تر عمل کند؛ و روانشناسان دریافته‌اند که این موضوع باعث افزایش سطح شادی و رضایت ما می‌شود؛ به خصوص هنگامی که در حال یادگیری چیزی باشیم که برایمان لذت‌بخش است.

۸- دریافت ویتامین D
شاید اندکی عجیب به نظر برسد، اما لازم است ۱۲ ساعت را در مقابل نور آفتاب سپری کنید تا از اثرات کامل ویتامین D بهره‌مند شوید (۲۰ دقیقه قرار گرفتن در معرض آفتاب نیز کافی است). شکی وجود ندارد که به همین دلیل است که سرما و تاریکی زمستان باعث به وجود آمدن احساس ناراحتی در ما می‌شود (اختلال عاطفی فصلی). به طور کلی آفتاب و گرما در بهبود خلق و‌خوی ما بسیار موثر است. سفر به یک منطقه ی ساحلی راهی عالی برای استراحت و لذت بردن از تاثیرات مثبت آب و هوای گرم برای سلامتی است. مسلماً این تاثیر، چیزی بیشتر از یک تاثیر کوتاه مدت است؛ چرا که احساس بهتری که خواهید داشت هفته ها بعد از سفرتان نیز باقی خواهد ماند.

۹- به فردی جالب‌تر تبدیل خواهید شد.
لازم نیست به ده‌ها سفر رفته باشید تا چند داستان جالب برای تعریف کردن داشته باشید. هر سفر آن قدر شرایط عجیب، خنده‌دار و گاهی جدی به همراه دارد که بتوانید مطلبی جالب برای تعریف کردن داشته باشید. اینکه باعث خنده‌ی کسی شوید راهی ساده برای بالا بردن سریع عزت نفس شماست. پس قدر خاطرات خود را بدانید، حتی اگر خجالت‌آور باشند.

۱۰- تجربه‌های جدید لحظاتی برایمان می‌سازند که در خاطرمان باقی خواهند ماند.
برای اکثر مردم، سفر به معنی کسب تجربه‌های تازه است. شما مناظر زیبایی را که در سفر می‌بینید همیشه به خاطر خواهید داشت.  یادآوری خاطرات شاد می‌تواند تا مدتی طولانی در شما احساس رضایت ایجاد کند، و تجربه‌های تازه در واقع خاطراتی هستند که برای همیشه در ذهن شما ثبت خواهند شد.

۱۱- اثرات سفر تنها به مدتی کوتاه محدود نمی‌شود.
گذشته از اینکه سفر شما را در کوتاه مدت شادتر می‌سازد، می‌تواند در دراز‌مدت نیز شما را به فردی بسیار قانع‌تر، شادتر و آرام‌تر تبدیل کند. درست است که بسیاری از علاقه‌مندان به سفر به طور مداوم در حال برنامه‌ریزی برای سفر بعدی خود هستند، اما زمانی که در خانه هستیم نیز خاطرات و مهارت‌های شخصی که از سفرهای گذشته کسب کرده‌ایم همراهمان است؛ مثل اعتماد به‌نفس، طرز فکری وسیع‌تر، دوستان و نیز چشم‌اندازی جهانی‌تر. که مجموع این موارد منجر به خوشحالی بیشتر افراد خواهد شد. در حقیقت سفر شما را به انسانی شادتر تبدیل می‌کند.

برگرفته از: huffingtonpost.com