تفکر بیش از حد

در ظاهر، تفکر بیش از حد، چیز بدی به نظر نمی‌رسد، به نظر شما این طور نیست؟
اما درگیر شدن در تفکرات می‌تواند سبب بروز مشکلات بی‌شماری گردد.
زمانی که شما بیش از اندازه فکر می‌کنید، قوه‌ی قضاوت شما دچار سردرگمی شده و استرس شما افزایش پیدا می‌کند. در این صورت، شما مدت زمان زیادی را در میان افکار منفی سپری می‌کنید. در این زمان بسیار مشکل است که بخواهید بر اساس این تفکرات دست به عمل بزنید.
اگر این حالت برای شما آشنا به نظر می‌رسد، در این جا به ۱۰ روش ساده اشاره می‌کنیم که به وسیله‌ی آن می‌توانید خود را از این تفکرات بیهوده برهانید.

۱- داشتن آگاهی، اولین قدم برای ایجاد تغییر است.
قبل از اینکه بخواهید با عادت بیش از اندازه فکر کردن در خود کنار بیایید و یا آن را بهبود بخشید، نیاز است تا زمانی که این اتفاق در حال رخ دادن است، نسبت به آن آگاهی داشته باشید و هوشیارانه عمل کنید. هر زمان که دچار شک و تردید شدید و یا احساس اضطراب و نگرانی کردید، یک قدم به عقب بردارید و شرایط موجود و عکس‌العمل خود نسبت به آن شرایط را مورد بررسی قرار دهید. در لحظه‌ای که شما نسبت به این شرایط آگاهی داشته باشید، بذر اولیه‌ی ایجاد تغییر در شما جوانه می‌زند.

۲- به آن چه که ممکن است به درستی پیش نرود فکر نکنید بلکه به آن‌چه که می‌تواند با موفقیت انجام شود فکر کنید.
در بسیاری از موارد، تفکر بیش از حد ممکن است تنها به دنبال یک احساس به وجود بیاید و آن احساس ترس است. زمانی که شما بر روی تمام رویدادهای منفی‌ که ممکن است اتفاق بیافتد متمرکز می‌شوید، ممکن است دچار احساس از کار افتادگی شوید. دفعه‌ی بعد و زمانی که احساس کردید در حال حرکت کردن در همین مسیر هستید، دست نگه دارید. سعی کنید تمام اتفاقاتی که قرار است به درستی پیش بروند را تجسم کنید.

۳- حواس خود را با غرق شدن در احساس خوشحالی پرت کنید.
در بسیاری از موارد بسیار موثر است که بتوانید با جایگزین کردن احساسات مثبت مانند احساس سلامتی و خوشبختی ، حواس خود را پرت کنید. فعالیت‌هایی مانند مدیتیشن، ورزش، یادگیری یک ساز موسیقی ، بافندگی، طراحی و نقاشی می‌توانند شما را تا اندازه‌ای از افکار منفی دور کنند و از انجام تجزیه و تحلیل بیش از حد توسط شما جلوگیری می‌کنند.

۴- به همه چیز واقع‌ بینانه نگاه کنید.
همیشه بزرگ نشان دادن یک اتفاق و منفی‌گرایی بیش از حد نسبت به آن، کار بسیار آسانی است. بار دیگر، زمانی که خود را در حال ساختن کاه از کوه در یک موقعیت یافتید، از خود بپرسید آیا این موضوع در دو ماه آینده یا پنج سال آینده اهمیتی دارد. تنها با مطرح کردن این سوال ساده، می‌توانید از انجام تفکرات بیش از حد جلوگیری کنید.

۵- از انتظار برای رسیدن به حد کمال و ایده آل دست بردارید.
این مورد بسیار پراهمیت است. برای تمامی ما که منتظر رسیدن به کمال هستیم، بهتر است از این انتظار دست برداریم. بلندپرواز بودن بسیار خوب است ولی قرار دادن کمال‌گرایی به عنوان هدف نهایی، دور از واقعیت، انجام نشدنی و غیرواقع بینانه است. لحظه‌ای که به این موضوع فکر می‌کنید ” همه چیز باید عالی باشد” ، لحظه‌ای است که باید به خود یادآوری کنید که، ” انتظار برای رسیدن به کمال به اندازه‌ی پیشرفت رو به جلو، هوشمندانه نیست.”

۶- دیدگاه خود را نسبت به ترس تغییر دهید.
اگر به خاطر شکست‌هایی که در گذشته خورده‌اید می‌ترسید و یا از تلاش کردن دوباره به خاطر تعمیم دادن تمام شکست‌های خود به یکدیگر وحشت دارید، به یاد داشته باشید که تنها به دلیل اینکه اوضاع قبلا به درستی پیش نرفته است، بدین معنی نیست که شما هربار با همان نتیجه روبرو می‌شوید. به یاد داشته باشید، هر فرصت، به معنای یک شروع تازه و نقطه‌ای برای حرکت دوباره است.

۷- کارهای خود را زمان‌بندی کنید.
برای خود حد و مرزی در نظر بگیرید. ۵ دقیقه برای خود از طریق تنظیم کردن ساعت، زمان بگذارید و به خود فرصت فکر کردن، نگران شدن و تجزیه و تحلیل بدهید. زمانی که زنگ ساعت قطع شد، ۱۰ دقیقه زمان خود را به نوشتن با یک قلم و کاغذ اختصاص دهید و تمام مواردی که باعث ایجاد نگرانی، استرس و اضطراب در شما شده است را یادداشت کنید، پس از آنکه ۱۰ دقیقه به اتمام رسید، کاغذ را دور بیاندازید و ترجیحا خود را با یک کار سرگرم کننده مشغول کنید.

۸- متوجه باشید که شما قادر به پیش‌بینی آینده نیستید.
هیچکس نمی تواند به پیش‌بینی آینده بپردازد. زمان حال، تمام چیزی است که ما در اختیار داریم. اگر شما زمان حال خود را، صرف نگرانی در مورد آینده کنید، خود را از استفاده از زمانی که در حال حاضر در اختیار دارید، محروم می‌کنید. صرف کردن تمام زمان خود برای آینده، به هیج وجه ثمربخش نخواهد بود. در مقابل، زمان خود را صرف کارهایی کنید که برای شما شادی به همراه می‌آورد.

۹- بهترین‌های وجود خود را بپذیرید.
ترسی که باعث به وجود آمدن تفکرات بیش از حد می‌گردد، اغلب بر پایه‌ی این احساس شکل می‌گیرد که شما به اندازه‌ی کافی خوب نیستید و یا به اندازه‌ی کافی باهوش و سخت‌کوش نیستید و خود را وقف کار نمی‌کنید. زمانی که شما به بهترین شکل تلاش می‌کنید، آن را بپذیرید و بدانید، در حالی که رسیدن به نتیجه ی مطلوب ممکن است با اموری که شما قادر به کنترل آنها نیستید در ارتباط باشد، اما شما آن چه که در توان داشته‌اید را انجام داده‌اید.

۱۰- قدرشناس باشید.
شما نمی‌توانید همزمان احساس قدردانی و پشیمانی کنید. پس بهتر است زمان خود را صرف افکار مثبت کنید. هر روز صبح و بعدازظهر، از مواردی که به خاطر آن قدردان هستید یک لیست تهیه کنید. لیست خود را با یکی از دوستان قدردان خود تعویض کنید تا برای اتفاقات خوبی که در اطراف شما رخ می‌دهد، شاهدی داشته باشید.

فکر و خیال بیش از اندازه می‌تواند برای هر کسی اتفاق بیافتد. اما اگر شما از چهارچوب درستی برای کنار آمدن با این شرایط برخوردار باشید، حداقل می‌توانید برخی از افکار منفی، اضطراب‌آور و استرس‌زا را از خود دور کنید و آن را به افکاری مفید، تاثیرگذار و ثمربخش تبدیل کنید.

برگرفته از: www.inc.com