اعتماد به نفس

شاید به‌طور معمول فرد با اعتماد‌به‌نفسی باشید، با این وجود قرار‌گرفتن در یک موقعیت نا‌آشنا، می‌تواند در شما احساس ناراحت‌کننده‌ای ایجاد کند. شرکت در یک مصاحبه‌ی شغلی و یا آغاز به کار در یک محیط جدید، نمونه‌هایی از این موقعیت‌های استرس‌زا هستند. ما در اینجا ۷ روش برای وانمود کردن به داشتن اعتماد‌به‌نفس در این شرایط را به شما پیشنهاد می‌کنیم:

۱- طرز ایستادن
صاف بایستید. سرتان را بالا بگیرید و دست‌ها را در کنار بدنتان قرار دهید تا خود را راحت و طبیعی نشان دهید. زبان بدن بیش از حد تصورتان مهم است. وقتی دست به سینه یک گوشه می‌نشینید، مثل این است که فریاد می‌زنید “نمی‌دونم برای چی اینجام!”

۲- برقراری تماس چشمی
وقتی دیگران را ملاقات می‌کنید، با آنها صحبت می‌کنید، یا حتی وقتی از کنارشان می‌گذرید، حتماً تماس چشمی برقرار کنید. ممکن است در ابتدا این کار به نظرتان عجیب و سخت باشد اما به مرور به آن عادت خواهید کرد. افراد با اعتماد‌به‌نفس، از اینکه مستقیماً به چشم دیگران نگاه کنند، هیچ ترسی ندارند. در طول روز‌‌کاری خود، از این روش استفاده کنید و ببینید چقدر در بهبود روند کارهایتان مؤثر خواهد بود.

۳- نحوه ی لباس پوشیدن
وقتی ظاهر خوبی داشته باشید، احساس خوبی نیز پیدا خواهید کرد؛ و این احساس خوب، به طور طبیعی اعتماد‌به‌نفستان را بالا خواهد برد. اگر یک شغل جدید پیدا کرده‌اید، اشکالی ندارد که برای خرید لباس‌های تازه ولخرجی کنید! یک لباس واقعاً متناسب، به شما احساس حرفه‌ای بودن می‌دهد. خوب است در سخنرانی‌ها و رویدادهای مهم دیگر هم از این روش استفاده کنید. داشتن چند دست لباس مناسب که با هم هماهنگ بوده و برازنده شما نیز باشند، هر اضطرابی که در مورد ظاهرتان دارید را از بین خواهد‌ برد.

۴- عذرخواهی نکنید.
این که بعد از هر اشتباهی که پیش بیاید بگویید: “متأسفم”، راه‌حل ساده‌ای به نظر می‌رسد، اما بهتر است از این کار اجتناب کنید.  تنها زمانی که در وقوع یک اشتباه وحشتناک، واقعاً نقش داشته‌اید، عذرخواهی کنید و برای جبران اشتباهتان برنامه‌ریزی کنید. عذرخواهی برای هر چیز کوچک و بی‌اهمیت، به دیگران این فرصت را می‌دهد که سریعاً به نبود اعتماد‌به‌نفس در شما پی‌ببرند و از آن سوء‌استفاده کنند.

۵- صحبت کنید.
شاید در محل کارتان یک تازه‌وارد محسوب شوید اما این بدان معنا نیست که در جلسات ساکت باشید، یا با همکارانتان صحبت نکنید.
حتی اگر خود را کاملاً در محیط غریبه احساس می‌کنید، وقتی برای حل مشکلی که پیش‌آمده ایده‌ای دارید، یا درباره‌ی یک پروژه جدید نظری دارید، حتماً درباره‌اش حرف بزنید. هیچ چیز بیش از داشتن ایده‌های مختلف در شما ایجاد اعتماد‌به‌نفس نمی‌کند، و هیچ چیز بیش از اینکه به خودتان ثابت کنید واقعاً به محل کارتان تعلق دارید، اعتماد‌به‌نفستان را افزایش نمی‌دهد.

۶- لبخند بزنید.
اگر می‌خواهید با اعتماد‌به‌نفس به‌نظر برسید و در هر موقعیتی که قرار گرفتید خود را شاد نشان بدهید، لبخند‌زدن راه‌حل بسیار ساده‌ و در عین‌حال رایجی است. شما به‌صورت ناخودآگاه وقتی در یک موقعیت تنش‌زا قرار می‌گیرید؛ لبخند می‌زنید تا تحمل شرایط را برای خودتان آسان‌تر کنید. بنابراین اگر آگاهانه و به مدت طولانی این کار را انجام بدهید، احساس آرامش و اعتماد‌به‌نفس خواهید کرد.

۷- سوال بپرسید.
اگر در حال مکالمه با کسی هستید که مورد احترام شماست و یا اینکه در محیط کار ارشد شما محسوب می‌شود و در خود احساس عدم اعتماد به نفس دارید، سعی کنید بحث را عوض کنید. مثلاً در مورد کسی سوالی بپرسید تا توجه از شما منحرف شود. البته لازم است همچنان خود را درگیر مکالمه نگه دارید و مهارت‌های خود را در مکالمه و گوش دادن نشان دهید.

قرار گرفتن در یک وضعیت نا‌آشنا اصلاً آسان نیست، و برای هر کسی پیش می‌آید که در این شرایط اعتماد‌به‌نفس خود را از دست بدهد. از این راهنمایی‌ها استفاده کنید تا بتوانید در موقعیت‌های اجتماعی غیر‌معمول به خوبی ظاهر شوید. با تمرین، شما در وانمود کردن به داشتن اعتماد‌به‌نفس حرفه‌ای خواهید شد، و در نهایت به جایی می‌رسید که دیگر احتیاجی به تظاهر ندارید، و اعتماد‌به‌نفس به یکی از ویژگی‌های شخصیتی شما تبدیل خواهد‌شد.

برگرفته از: www.inc.com