professional

فرض کنید که شما در یک هواپیمای مسافربری در حال مسافرت هستید و خلبان پرواز در بلندگو اعلام می‌کند: “طوفان شدیدی در راه است و برج مراقبت به ما اعلام کرده‌ است که به انتخاب خودمان می‌توانیم برگردیم و یا به مسیر خود ادامه دهیم، اما من فکر می‌کنم که ما شانس خود را امتحان می‌کنیم”.
به نظر شما در این شرایط چه مشکلی وجود دارد؟ “من فکر می‌کنم” و “شانس خود را امتحان می‌کنیم” تقریبا آخرین چیزی است که شما می‌خواهید از زبان خلبان یک هواپیمای مسافربری بشنوید، مخصوصا زمانی که طوفان بدی در راه باشد. در واقع نگرش خلبان است که باعث می‌شود او کاملا غیرحرفه‌ای به نظر برسد و ارزش اعتماد کردن نداشته باشد.
حرفه‌ای بودن در محل کار برای دیگران الهام‌بخش بوده و به آنها انگیزه می‌دهد تا از شما پیروی کنند. این مسئله در مورد کارکنان و همچنین مراجعین و مشتریان شما صدق می‌کند. در اینجا به مواردی اشاره می‌کنیم که به شما کمک می‌کند تا با استفاده از آنها حرفه‌ای‌تر به نظر برسید.

۱- اعتماد به نفس
در مثالی که بیان شد، بزرگترین مشکلی که در عملکرد خلبان وجود داشت اعتماد به نفس او بود. داشتن اعتماد به نفس بدون داشتن توانایی استفاده از آن بی‌فایده است. اگر شما واقعا شایستگی و لیاقتش را دارید، آن را به دست آورید.

۲- رک گویی
افراد حرفه‌ای، بسیار رک گو و صریح هستند. آن ها شرایط را ارزیابی می‌کنند، خطرات و ریسک‌های احتمالی را در نظر می‌گیرند و صادقانه به بیان نظرات خود می‌پردازند.

۳- خود آگاهی
این ویژگی می‌تواند اعتماد به نفس شما را آشکار کند. در صورت داشتن خودآگاهی، شما می‌دانید که چه کسی هستید، جایگاه شما در این دنیا کجاست و نقاط ضعف و قوت خود را می‌شناسید. پس بهتر است در جهت بهبود آن چه که به خوبی انجام نمی‌دهید، تلاش کنید.

۴- تفکر استراتژیک
یکی از ابتدایی‌ترین اصول موفقیت این است که کارها را با در ذهن داشتن پایان آنها، آغاز کنید. افراد واقعا حرفه‌ای اهداف خود را شناسایی کرده و به منظور دست یافتن به آنها، از جهت مخالف کار خود را آغاز می‌کنند.

۵- پیش‌بینی کردن
بر روی نیازهای دیگران تا جایی تمرکز کنید که بتوانید به پیش‌بینی چالش‌های آنها بپردازید. زمانی که از پیش، و به همراه راه‌حل‌های مورد نیاز برای حل مشکلات دیگران آماده بودید، در آن زمان است که رفتار و اعمال شما می‌تواند برای ایجاد اعتماد به نفس در شما الهام‌بخش باشد.

۶- مراقبت و اهمیت دادن
این مورد به پیش‌بینی مرتبط است. شما نمی‌توانید واقعا به دیگران کمک کنید مگر آنکه بخواهید زمان خود را به کشف اهداف و ترس‌های دیگران اختصاص دهید.

۷- واقع‌بینی
قول آن چیزی را بدهید که واقعا در توان شماست و قدرت انجام آن را دارید.

۸- پیگیری کردن
زمانی که می‌گویید کاری را انجام می‌دهید، از حرف خود مطمئن باشید و کار خود را به پایان برسانید.

۹- اشتیاق
سعی کنید یک فرد بی‌ملاحظه و خوش‌بین نباشید بلکه یک فرد باهوش و مشتاق باشید. از طرف دیگر، این ویژگی به عنوان یک ارزش مثبت برای شما محسوب می‌شود.

۱۰- سخت کوشی
این مورد در ارتباط با تلاش برای به پایان رساندن کار شما و پیگیری آن است، اما مفهوم آن‌ها با یکدیگر متفاوت است. سرسخت باشید و ارزش‌های اخلاقی خود را اثبات کنید. و به جزئیات نیز توجه کنید.

۱۱- عملکرد
کسب دستاوردهای مختلف در طول زمان، سبب افزایش عملکرد شما می‌گردد.

۱۲- کنجکاوی
هیچ فرد حرفه‌ای از یادگیری دست بر نمی‌دارد. هیچگاه از سوال پرسیدن دست برندارید.

۱۳- ریسک‌پذیری
ریسک‌پذیری به معنای ریسک کردن از نظر منفی نیست. بلکه به معنای درک این مسئله است که در دست زدن به هر عملی، ریسک‌هایی وجود دارند، و به جای منفعل بودن در چنین شرایطی، برقرار کردن تعادل مورد نیاز است.

۱۴- شوخ طبعی
لازم نیست یک فرد سرگرم کننده باشید، اما به مقداری حس شوخ طبعی نیاز دارید، زیرا این ویژگی می‌تواند به شرح دیدگاه و چشم‌انداز شما بپردازد.

۱۵- تناسب اندام
این مورد ممکن است برای شما عجیب باشد اما حقیقت دارد. اگر به نظر برسد فردی به سلامتی خود اهمیت نمی‌دهد، بسیار سخت‌تر است که بتواند به اثبات حرفه‌ای بودن خود بپردازد. زیرا برای دیگران این تصور به وجود می‌آید که این فرد به مسائل مهم دیگر نیز اهمیت نمی‌دهد.

۱۶- اعتبار
شاید این اصطلاح کاربردی را شنیده باشید ” تظاهر کنید تا کار خود را پیش ببرید”، اما در واقع عملکرد شما باید با صداقت همراه باشد. در غیر این صورت، مهارت‌ها، کمبود‌ها، علایق و حتی چیزهایی که به آن‌ها علاقه ندارید، دیگر اهمیتی ندارند زیرا افراد در هر صورت به عدم صداقت شما پی خواهند برد.

حتی به کار بردن برخی از این موارد، می‌تواند شما را در جایگاه قابل توجه‌تری قرار دهد تا بتوانید بر روی افرادی که به دنبال آن‌ها هستید تاثیرگذار باشید. این افراد می‌توانند شامل کارمندان و یا مراجعین شما باشند.

برگرفته از: www.inc.com