سازماندهی

سازمان‌دهی زحمات زیادی به همراه دارد اما در حقیقت می‌توان گفت که افراد سازمان یافته کارهای خود را با موفقیت بیشتری به پایان می‌رسانند. می‌پرسید چرا؟ به طور کلی، این افراد به شکل بهتری به مدیریت زمان می‌پردازند، و در زندگی خود با مشکلات کمتری روبرو می‌شوند. اگر می‌خواهید اشتباهات کمتری مرتکب شوید و به عنوان مانعی در مسیر راه خود قرار نگیرید ، تنها راه حل موجود این است که به فردی سازمان‌یافته تبدیل شوید.
البته صحبت کردن در این مورد از عمل کردن به آن مشکل‌تر است اما تنها با پیروی از چند قدم ساده می‌توانید به نتایج مطلوبی دست پیدا کنید و در بلند مدت نسبت به شرایط به وجود آمده متعهد شوید.

اولویت بندی
همیشه ذهن خود را بر روی موردی متمرکز کنید که برای شما اهمیت بیشتری دارد. زمانی که چندین حق انتخاب دارید، اطمینان حاصل کنید که گزینه‌ای را انتخاب می‌کنید که در راستای اهداف شما و در بلند مدت، مفید واقع می‌شود. اجازه ندهید که در برابر آن چه که در مقابل شما ظاهر می‌شود دچار لغزش شوید و اهمیت مواردی که دور از چشمان شما می‌باشد را نادیده بگیرید، اگرچه این شرایط می‌تواند وسوسه‌کننده باشد، به خصوص زمانی که به جای آینده، بر روی “زمان حال” متمرکز می‌شویم.

طبقه بندی
در زندگی خود مسائل مختلف را از یکدیگر مجزا کنید، چه مسائلی که زندگی کاری و شخصی را از یکدیگر مجزا می‌کند، چه دارایی‌های مادی و معنوی و چه گروه‌های اجتماعی مختلف.
گاهی اوقات، از بین رفتن وابستگی‌ها ممکن است صبر شما را لبریز کند، اما بیش از این صبر نکنید، بهتر است تمامی اثاثیه‌ی قدیمی دفتر کار خود، دفترچه‌های قدیمی، تکالیف انجام شده در دانشگاه را کنار بگذارید و به دنبال یک انبار برای انتقال آن‌ها باشید و این انبار را در محلی انتخاب کنید که در صورت نیاز بتوانید به آن دسترسی داشته باشید. در حقیقت، آن چه که شما بیش از این به آن‌ها احتیاج ندارید، در جای دیگر در حال خاک خوردن هستند و به ندرت به شما یادآوری می‌شود که چنین وسایلی وجود دارند.

همین حالا با مشکلات خود روبرو شوید.
اگر کارهای مهم‌تری برای انجام دادن ندارید، به محض بروز مشکل، نسبت به برطرف کردن آن اقدام کنید. اقدام نکردن نسبت به رفع مشکل برای طولانی مدت، می‌تواند آن مشکل را به زخمی تبدیل کند که به مرور زمان سر باز می‌کند و می‌تواند دردناک باشد.
اگر منزل شما نیاز به نظافت دارد، سعی کنید کم کم نسبت به نظافت آن اقدام کنید تا اینکه پس از گذشت سه ماه به یکباره تصمیم بگیرید این کار را انجام دهید. نیاز به شغل دارید؟ همین حالا دست به کار شوید. نیاز دارید تا با شخصی رو در رو شوید؟ همین امروز این کار را انجام دهید. مشکلات بزرگ زمانی بروز پیدا می‌کنند که شما پیش خود قسم می‌خورید که فردا آن را حل کنید که البته هیچ گاه این اتفاق رخ نخواهد داد.

دلیل این کار را به خود یادآوری کنید.
انگیزه نقش بسیار مهمی در دست یافتن به نتیجه‌ی مطلوب ایفا می‌کند. اگر شما می‌دانید که چرا می‌خواهید به فردی سازمان‌یافته تبدیل شوید و یا هدف یا رویایی دارید که به منظور رسیدن به آن در مسیر سازمان‌دهی گام برداشته‌اید، پس راحت‌تر می‌توانید از عهده‌ی انجام این کار بر بیابید. زمانی که شرایط دشوار می‌شود، به خود یادآوری کنید که چه کاری را و به چه دلیل انجام می‌دهید. پاسخ این سوال به شما در ادامه‌ مسیر کمک می‌کند.

سازمان‌یافتگی، یک مسیر سریع برای دست یافتن به نتیجه‌ی مورد نظر است، کار خود را هر چه سریعتر انجام دهید و زمانی که این مسیر را طی می‌کنید بدانید که در حال انجام دادن چه کاری هستید. از دست آنچه که شما را به عقب نگه‌ داشته‌ است خلاص شوید و توان خود را بر روی آن چه که شما را رو به جلو سوق می‌دهد بنا کنید. یک ذهن سازمان‌یافته به آن چه که می‌خواهد، دست پیدا می‌کند.

برگرفته از: www.careerealism.com