برندون بورچارد

برندون بورچارد یکی از پرطرفدارترین مربیان توسعه مهارت‌های فردی و یکی از انگیزه‌بخش‌ترین سخنرانان عصر حاضر است. وی همچنین نویسنده کتاب‌های پر فروشی از جمله «مانیفست انگیزه» و «بلیط طلایی زندگی» می‌باشد. در ادامه ۱۰ قانون موفقیت از زبان برندون بورچارد را با هم بررسی می‌کنیم.

۱- به آنچه انسان‌های کوته‌فکر می‌گویند گوش ندهید.
مهم نیست که حالا کجا هستید و یا اینکه از کجا آغاز کرده‌اید؛ اجازه ندهید آغازهای کوچک، ذهن شما را محدود کنند. آسان است که همیشه بگویید “این کار غیرممکن است.” اغلب می‌شنویم که بسیاری از مردم به ما می‌گویند که نمی‌توانیم کاری را انجام بدهیم. اجازه ندهید حرف آنها مانع از انجام کاری بشود که باور دارید می‌توانید انجام بدهید. مهم نیست که موقعیت فعلی شما چیست، به خودتان ایمان داشته باشید. به کار کردن ادامه بدهید و دست از پیشروی نکشید.

روزهایی می‌آیند که ممکن است همه چیز سخت‌تر باشد و شبیه به یک مبارزه به نظر برسد. اما همین مبارزه، رویا، تلاش و خواستن است که در نهایت شما را به جایی که می‌خواهید می‌رساند.

۲- هر روز دست به عمل بزنید.
باید هر روز دست به کاری بزنید که شما را به رویاهایتان نزدیک کند، حتی اگر این نزدیک شدن به اندازه یک قدم باشد.  باید هر روز رو به جلو حرکت کنید. تنها تحقیق و تفکر کافی نیست؛ بدون ابتکار ، هر عملی یک عمل مرده محسوب می‌شود. کار خود را روزانه دنبال کنید، در غیر این صورت هرگز رویایتان به واقعیت مبدل نمی‌شود. پس حساب هر روزی که می‌گذرد را نگه دارید.

۳- برای خود ماموریت تعریف کنید.
شما نیاز دارید برای کارهایی که هر روز باید انجام بدهید، برای خود ماموریت تعیین کنید. مردم اغلب برای آنچه که لازم است انجام بدهند از پیش برنامه‌ریزی ندارند، و در نهایت کارهای زیادی انجام می‌دهند اما هیچ‌ کدام آنها را به جایی نمی‌رساند. از خودتان بپرسید: ماموریت چیست؟

تمایل واقعی خود را در زندگی پیدا کنید، مراحل مختلف مسیر را بشناسید، و برای رسیدن به آنچه که می‌خواهید بر طبق برنامه حرکت کنید و همه‌ی موارد دیگر را به حداقل برسانید. همه چیز را درباره ماموریتی که دارید روشن کنید.

نباید پروژه‌های زیادی برعهده بگیرید، تمرکز اصلی شما باید روی ماموریت‌تان باشد، اگر هدف اصلی خود را به درستی نشناسید به سادگی از مسیر صحیح منحرف خواهید شد.

شما پاسخگوی خواسته‌ها و آرزوهای خودتان هستید؛ نه دیگران. هرگاه روند پیشرفت‌تان متوقف شد؛ بر پیدا کردن راه خروج تمرکز کنید. تمرکز بیشتر برابر با پیشرفت بیشتر است.

۴- با شک‌ها و تردیدهای خود روبرو شوید.
شک و تردید یکی از بزرگترین دشمنان موفقیت است. غلبه بر آن بسیار آسان است؛ اما اکثر مردم غلبه بر آن را تمرین نمی‌کنند. احساسات منفی مانع از این می‌شود درک کنیم که لازم است راهی برای رفع مشکلات پیدا کنیم.

اگر تمام زندگی خود را گرفتار شک و تردید بوده‌اید پس با آن روبرو شوید. جایی که شک وجود دارد، ایمان نیز وجود خواهد داشت. ایمان بیشتر، صلاحیت بیشتری به دنبال می آورد؛ و نتیجه‌ی صلاحیت بیشتر، اعتماد به نفس بالاتر است.

۵- برای خود مرز تعریف کنید.
در تعیین مرزهای خود و نیز زمان‌تان با صراحت بیشتری عمل کنید. اگر در یک جلسه حضور دارید و زمانتان تنها ۴۵ دقیقه است، اجازه ندهید که کسی حتی یک ثانیه بیشتر وقت‌تان را بگیرد. طوری رفتار کنید که مردم متوجه شوند که حق ندارند از زمان تعیین شده تجاوز کنند.

اگر برای کاری بیش از حد لزوم وقت صرف کنید، تعادل زمانی خود را از دست خواهید داد. به عنوان مثال می‌خواهید یک ساعت برای ناهار بیرون بروید، ناهارتان ۴ ساعت طول می‌کشد. می‌خواهید فقط یک قسمت از سریالی را نگاه کنید اما تبدیل به چند قسمت می شود.
اجازه ندهید که زمان تلف شود. مرزهای خود را تعیین کنید، به وضوح دیگران را از این مرزها مطلع کنید، و به آنها وفادار بمانید. اگر در این باره تصمیم جدی بگیرید، تعادل بهتری خواهید داشت.

۶- درباره‌ی حرفه خود مطالعه کنید.
اگر می‌خواهید پیشرفت کنید، لازم است درباره  کار و مهارت خود عمیقاً مطالعه کنید و این کار را از روی علاقه انجام دهید. به افراد بزرگ در طول تاریخ توجه کنید که همواره مطالعه می‌کنند و مهارت‌های خود را ارتقا می‌دهند.

مطالعه کنید، توجه کنید، از بهترین‌ها یاد بگیرید و باهوش‌ترین‌ها و موفق‌ترین‌ها را الگوی خود قرار بدهید. پس از آن با تکرار دانسته‌هایتان اعتماد به نفس خود را پرورش بدهید.

۷- به دنبال دریافت بازخوردهای سازنده باشید.
شما نیاز دارید در جامعه‌ای حضور داشته باشید که بتوانید در آن بازخوردها را نسبت به کارتان مشاهده کنید. این جامعه حتی می‌تواند متشکل از یک مربی، دوستان و یا اعضای خانواده شما باشند. قبل از حضور در جلسات با گروهی از افراد تمرین کنید، در این صورت قادر خواهید بود با دریافت بازخوردهای موجود، اعتماد به نفس و مهارت‌های خود را افزایش بدهید. دریافت بازخوردهای مناسب رویای شما را زنده نگه خواهد داشت.

۸-تفکر خود را وسیع‌تر کنید.
واقعاً به دنبال چه چیزی هستید؟ در مسیرتان به خواسته‌های خود به حد کافی توجه کرده‌اید؟ آیا براساس صلاحیت‌هایی که در حال حاضر دارید خود را محدود کرده‌اید؟ هرگز بلندپروازی‌ها و آرزوهای خود را با توجه به شایستگی‌ها یا کاستی‌های فعلی خود محدود نکنید. فردا هرچیزی ممکن است تغییر کند.

نکته اصلی داشتن هدف در زندگی است؛ هدفی مختص به خود شما و بلندپروازی‌هایتان. اجازه ندهید دیگران تعیین‌کننده اهداف و آرزوهایتان باشند.

۹-سخاوتمند باشید.
چه چیزی یک نفر را خارق‌العاده می‌سازد؟ توانایی بخشنده بودن. این توانایی تنها محدود به بخشیدن یک هدیه نیست؛ بلکه به معنی بخشیدن وقت، توجه، مشاوره، مراقبت، عشق، صبر، بخشش و انرژی است.
مردم سخاوت را در درون خود احساس می‌کنند و تحت تاثیر آن قرار می‌گیرند. از قلب، روح و زندگی خود به دیگران ببخشید، زیرا ما تنها یک فرصت کوتاه برای زندگی کردن داریم.

۱۰-بهترین خودتان باشید.
محدودیت‌های خود را از میان بردارید. این کار را در برنامه‌هایتان قرار بدهید و همان طوری با این وظیفه برخورد کنید که با شغلتان برخورد می‌کنید. در انتظار موقعیتی مناسب برای تغییر نمانید؛ زیرا این موقعیت هرگز نخواهد آمد. اگر به دنبال تغییر هستید بی‌درنگ دست به عمل بزنید.